Monday, March 21, 2011

sastera ketatanegaraan

2.0 TAJ AL-SALATIN ATAU TAJUS SALATIN

Taj al-Salatin atau yang membawa maksud ‘Mahkota Segala Raja-Raja’ telah dikarang pada T.M 1603 untuk memberi petunjuk bentuk-bentuk pemerintahan yang baik kepada bagi raja-raja. Pengarang bagi Taj al-Salatin ini bernama Bukhari al-Jauhari.[1] Terdapat beberapa pendapat yang berbeza mengenai pengarang ini iaitu beliau berasal Johor atau bukan berasal dari Johor iaitu Bokhara dari Parsi. Menurut Werndly dalam bukunya Boekzal iaitu daftar teks-teks Melayu sebelum 1736 menyebutkan Bokhari berasal dari Johor yang turut dipersetujui oleh Roorda van Eysinga dan de Hollander. Tetapi Ph. S. van Ronkel menyatakan pengarangnya bukan berasal dari Johor. Ejaan jawi ditafsirkan Ph. S. van Ronkel sebagai jauhari adalah saudagar permata. Pernyataan ini turut disokong oleh Winstedt (1969:137) yang menyatakan bahawa pengarang buku ini ialah seorang saudagar permata yang berasal dari Bokhara yang kemudiannya diterjemah di Aceh.

Seorang penyelidik tempatan iaitu Khalid Hussain merupakan pengantar terhadap buku Taj al Salatin telah mengatakan bahawa tulisan jawi Bukhari al-Jauhari boleh saja dirujuk sebagai Bukhari yang berasal dari Johor kerana sudah menjadi kebiasaan pada pengarang-pengarang melayu menulis nama negara mereka dihujung nama mereka seperti Syamsudin Pasai yang bermaksud Syamsudin dari Pasai, Sheikh Daud al-Fatani yang bererti Sheikh Daud dari Patani. Menurut Khalid Hussain (1992: vii) mengatakan bahawa pendapat-pendapat para sarjana Barat terkadang menyimpang jauh dari kebenaran, kita sebenarnya tidak dapat menafikan bahawa adanya unsur-unsur keperibadian Melayu terkandung dalam karya Tajus Salatin.

Selain itu, Taj al-Salatin bukan sahaja terdapat dalam tulisan tangan malah mempunyai cop Cap Batu di negeri Johor pada 1875.[2] Kitab ini dilihat sebagai satu hasil karya agung dan sempurna serta banyak mempengaruhi hasil karya Melayu yang lain contohnya Hikayat Bakhtiar, Hikayat Isma Yatim dan Salasilah Kutai. Pengarang karya ini menjadikan konsep keadilan sebagai titik fokus atau aspek terpenting dalam karyanya. Aspek-aspek lain seperti kejujuran, murah hati dan sebagainya menjadi aspek sokongan dalam kitab ini yang dapat membantu pemerintah menjalankan tanggungjawabnya dengan sempurna.

Taj al-salatin mengandungi 24 fasal yang menyentuh pelbagai hal tentang kehidupan manusia di dunia ini terutamanya moral. Fasal 1 adalah mengenai bagaimana manusia mengenal dirinya supaya dia mengetahui asal dia wujud. Manusia terjadi daripada 4 unsur ini iaitu tanah, air, api dan angin. Sifat yang terkandung dalam diri manusia bertentangan tetapi berkumpul dalam diri seorang manusia. Tuhan menjadikan manusia mempunyai lima pancaindera.

Fasal 2 pula menyatakan peri mengenal Tuhan. Fasal 3 menyatakan tentang cara manusia dan kehidupan di dunia. Manusia diumpamakan sebagai orang dalam perantauan dan dunia ini sebagai tempat persinggahan sementara, dalam menuju tempat abadi iaitu akhirat. Kepada manusia diperingkatkan lima tempat baginya. Pertama dia berada di dalam tulang sulbi (tulang pinggang) bapanya, kemudian beransur ke pangkuan ibunya lalu lahir ke dunia dan masuk ke dalam kubur. Tempat yang akhir sekali ialah Padang Mahsyar iaitu tempat berkumpulnya segala manusia sebelum dihisab dosa dan pahalanya.

Fasal 4 menyatakan peri kesudahan segala kehidupan di dunia. Dilukiskan bagaimana pahit-getirnya melepaskan nafas yang penghabisan sewaktu manusia berhadapan dengan maut. Manusia harus ingat bahawa mereka tidak akan terlepas daripada bahaya sakratulmaut. Tuhan telah memesankan Kullu nafsin dzaiqatul maut iaitu tiap-tiap orang pasti akan mati. Tidak ada kecualinya biarpun dia seorang raja atau pembesar, mulia-hina-akan melalui jalan yang sama. Fasal 5 menerangkan bagaimana kebesaran dan kemuliaan seorang raja, kekuasaan dan kedaulatan kerajaannya. Fasal 6 pula menerangkan cara menjalankan keadilan. Tuhan menyuruh manusia berbuat baik dan menjalankan keadilan yang merupakan pangkal kedamaian dan keselamatan dunia.

Manakala fasal 7 menyatakan pekerti raja-raja yang adil. Raja harus banyak bergaul dengan alim ulama yang soleh. Raja harus bersifat bijaksana dan harus selalu menjaga supaya rakyatnya tidak ditindas oleh pembesar yang zalim. Kerana kebijaksanaan itulah Harun al-Rasyid dan yang sedarjat dengannya menjadi raja kenamaan. Khalifah Umar b. Khattab tidak mempercayakan keadaan rakyatnya kepada pegawai sahaja tetapi dia sendiri keluar melihat kesengsaraan rakyatnya. Pada zaman dahulu raja-raja itu membahagikan waktu iaitu waktu untuk melakukan kewajipan agama, waktu kewajipan pemerintahan, waktu untuk makan dan tidur dan juga waktu untuk beristirahat.

Fasal 8 menyatakan tentang raja yang kafir tetapi adil. Antaranya adalah Raja Nusyirwan. Fasal 9 menyatakan raja-raja yang zalim. Fasal 10 menyatakan pekerjaan segala menteri atau penasihat raja. Fasal 11 menyatakan pekerjaan seorang penulis. Dalam zaman kemajuan pemerintahan Islam, jasa penulis sangat dihargai. Khalifah sangat memuliakan kaum penulis. Iskandar Zulkarnain pula menyatakan bahawa pena dan pedang itu sama tajamnya dan sama-sama menjadi perhiasan dunia.

Fasal 12 mengenai pekerjaan seorang utusan. Fasal 13 tentang sifat pegawai pemerintah. Fasal 14 menyatakan tentang cara mendidik anak. Fasal 15 menyatakan hemat yang besar. Fasal 16 menyatakan budi. Fasal 17 menyatakan syarat-syarat sebuah kerajaan. Fasal 18 menyatakan tentang qiafah dan firasat. Fasal 19 mengenai tanda qiafah dan firasat itu. Fasal 20 mengenai hubungan antara rakyat beragama islam dengan rajanya. Fasal 21 menyatakan tentang segala rakyat kafir dan raja dalam kerajaan itu. Fasal 22 mengenai kedermawanan dan kemurahan hati. Fasal 23 menyatakan wafa’ dan ‘ahd. Fasal 24 yang merupakan penutup adalah menyatakan kesudahan kitab ini. Pelbagai pendapat para sarjana mengenai kandungan fasal dalam karya ini. Roorda van Eysinga, Werndly, dan Valentijn amat memuji karya Tajus Salatin sehingga Roorda pernah mengatakan bahawa “Mahkota Segala Raja-Raja” ini (Tajus Salatin) dapat juga disebut “Mahkota Segala Naskhah Melayu”.[3]

3.0 BUSTAN AL-SALATIN ATAU BUSTANUS SALATIN

Bustan al- Salatin atau Taman Raja-Raja merupakan karya Syeikh Nuruddin al-Raniri. Nama penuh beliau adalah Syeikh Nuruddin al-Raniri Muhammad Jailani bin Ali bin Hasanji ibn Muhammad Hamid. Bustanus Salatin mengandungi tujuh bab yang terbahagi kepada beberapa fasal tertentu yang merangkumi pelbagai masalah yang amat luas. Antaranya membincangkan tentang penciptaan langit dan bumi, sejarah, agama, ilmu firasat dan sebagainya. Karya ini merupakan percubaan Sheikh Nuruddin al-Raniri untuk menyaingi Tajus Salatin. Namun sebenarnya kedua-dua kitab ini diangkat sebagai panduan walaupun mempunyai isi yang seolah-olah sama. Karya ini dapat menggambarkan Aceh dengan jelas pada abad ke-17. Selain itu, terdapat juga catatan mengenai hubungan Aceh dan Portugis di Melaka turut digambarkan.

Bab 1 mempunyai 10 fasal yang menceritakan tentang tujuh petala langit dan bumi, Nur Muhammad, Loh Mahfuz, Kalam Arasy dan lain-lain. Bab ini pernah dicetak di Makkah pada tahun 1311H iaitu ditepi kitab Tajul Muluk karangan Haji Ismail, Aceh. Bab 2 mempunyai 13 fasal pula menerangkan sejarah para nabi. Yang terpenting ialah dua fasal terakhir kerana menceritakan sejarah rantau alam Nusantara. Fasal 12 yang terkandung dalam bab 2 ini merupakan saduran daripada Sejarah Melayu iaitu mengenai sejarah Aceh yang mencapai puncak kegemilangannya pada zaman Iskandar Thani yang berasal dari Pahang itu. Fasal yang ke-13 pula mengenai sejarah raja-raja Aceh. Bab 3 terkandung 6 fasal menceritakan tentang raja yang adil dan menteri-menteri yang bijaksana.

Seterusnya, bab 4 pula terdiri daripada 2 fasal yang menerangkan tentang raja-raja yang bertapa dan para wali yang soleh. Bab 5 pula mempunyai 2 fasal yang menerangkan tentang raja-raja yang zalim dan pembesar negeri yang bodoh menipu raja. Bab 6 mengandungi 2 fasal mengenai segala orang yang murah dan mulia dan segala pahlawan yang gagah berani. Bab 7 yang mengandungi 5 fasal pula menyatakan tentang akal dan ilmu firasad, ilmu tabib dan juga sifat perempuan.



[1] Tulisan nama beliau iaitu Bukhari al-Jauhari ditulis dalam tulisan jawi. Jadi, terdapat beberapa anggapan mengenai nama beliau oleh orang yang mengkaji kerana karyanya dianggap satu saduran oleh orang barat.

[2] Cop ini merupakan penanda utama yang bahawa karya ini iaitu Taj al-Salatin sememangnya asal dari Johor dan pernah digunakan di Johor. Hal ini menguatkan fakta semema

[3] Harun Mat Piah.(2006). Kesusasteraan Melayu Tradisional Edisi Kedua. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka. Hlm. 553.

No comments:

Post a Comment